Zoeken
Zoeken
Filter op thema
Bestuur Cultuur Techniek Arm/Rijk Wonen Hagenaars

Bekijk tijdlijn

Gemeentetelefoon

Tegenwoordig kan iedereen met elkaar bellen via een telefoon, of dat nou een mobieltje is, een telefoon met een draad of digitaal via het internet.

Vroeger was dat wel anders! Aan het begin van de 20ste eeuw was opbellen een ingewikkelde zaak. Je moest eerst aan een slinger aan de telefoon draaien om contact te krijgen met een telefoniste die in een centrale zat met een heel stel andere telefonistes. Aan deze telefoniste gaf je door met welk nummer je verbonden wilde worden. Zij belde jou dan op als zij 'de andere kant' aan de lijn had. De uitdrukking 'verkeerd verbonden' stamt uit deze tijd, omdat de telefoniste makkelijk een foutje kon maken.

In 1903 richtte de gemeente een eigen telefoondienst op. Deze had toen 2032 abonnees en 10 jaar later al meer dan 9000 aansluitingen. De abonnees werden bediend vanuit een centrale waar wel 122 telefonistes werkten. In 1940 nam de PTT (nu de KPN) de Telefoondienst over.

Telefonistes in de Gemeentelijke Telefooncentrale aan de Hofstraat nr. 2 circa 1910. Verzameling Haags Gemeentearchief.