Nog een tweede stoomtram naar Scheveningen
In 1879 legde de Nederlandsche Rhijn Spoorwegmaatschappij (NRS) de eerste stoomtramverbinding tussen Den Haag en Scheveningen aan. Omdat deze spoorwegmaatschappij goede verbindingen had via Utrecht naar Duitsland, maakten veel Duitse badgasten gebruik van deze lijn.
De concurrent van de NRS, de Hollandsche IJzeren Spoorweg-maatschappij (HIJSM) kon hierbij niet achterblijven. Zo ontstond in 1886 het plan voor een tweede stoomtramverbinding en wel tussen station Hollands Spoor en Scheveningen. De lijn liep met een boog om de Schilderswijk heen en kwam via de huidige Herman Costerstraat ten westen van het vissersdorp uit. De tramlijn ligt er nog steeds en wordt nu gebruikt door tramlijn 11.
Het werd een groot succes. In de zomer werden in een halfuurdienst duizenden mensen naar het strand vervoerd. Vanaf 1890 zorgde de HIJSM er zelfs voor dat er doorgaande rijtuigen tussen Scheveningen en Rotterdam reden. De stoomtram trok de rijtuigen van Scheveningen naar station Hollands Spoor. Daar werden ze losgekoppeld en achter de trein Amsterdam-Parijs gehangen. Zo kwam je dan zonder over te stappen in Rotterdam aan, en dat binnen een uur!