Zoeken
Zoeken
Filter op thema
Bestuur Cultuur Techniek Arm/Rijk Wonen Hagenaars

Bekijk tijdlijn

De eerste elektrische spoorlijn in Nederland

In 1908 reed de eerste elektrische trein in ons land. De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) liet hem tussen station Rotterdam Hofplein en Scheveningen Kurhaus (de Hofpleinlijn) rijden. Vanaf 1908 ging er ieder uur een trein, die over het gehele traject 30 minuten deed. Best snel dus, zodat als je in de Haagse duinen woonde, je toch gauw op je werk in Rotterdam was. Voor de vele Rotterdamse zakenlieden die in het Van Stolkpark woonden was dat handig.

Het deel van de spoorlijn tussen Voorburg en Scheveningen is later afgebroken. Er is toen op een deel van het spoor een weg aangelegd: de huidige Landscheidingsweg. Het andere deel, tussen Laan van NOI en station Hofplein in Rotterdam (via Pijnacker), is nog steeds in gebruik en maakt deel uit van Randstadrail.

Je moet niet denken dat alle treinen vanaf 1908 voortaan op stroom in plaats van stoom reden. De grote stoomlocomotieven werkten nog prima. Pas in 1927 ging de oude spoorlijn Amsterdam-Haarlem-Den Haag-Rotterdam van stoom over op stroom

Het station "Waalsdorpscheweg" van de Hofpleinlijn met elektrische trein in 1926. Verzameling Haags Gemeentearchief.