De bouw van Mariahoeve
In het ten oosten van het Bezuidenhout gelegen deel van de Veen- en Binckhorstpolder moest een nieuwe wijk komen, Mariahoeve, genoemd naar een boerderij in die polder.
Eerst moesten de plannenmakers van de nieuwe wijk nog rekening houden met de spoorlijn van Rotterdam Hofplein naar Scheveningen Kurhaus, die dwars door de polder ging. Maar in 1952 besloot de Nederlandse Spoorwegen het Scheveningse deel van die spoorlijn op te heffen. Daarmee was de weg vrij om een mooie woonwijk te maken.
Het ontwerp voor de wijk was van de stedenbouwkundige Frits van der Sluijs. Aan het begin van de jaren zestig was een groot deel van Mariahoeve gereed. De wijk kenmerkt zich door verschillende buurtjes met zowel hoog- als laagbouw, omgeven door veel groen. Ondanks dat er veel huizen in Mariahoeve staan (zo’n 7000), komt de wijk door de uitgekiende plaatsing van bouwblokken en de grote variatie als heel ruim over. De wijk wordt in Nederland als één van de best vormgegeven naoorlogse wijken beschouwd.